Quelinda
Quelinda
Net als je er even niet meer in gelooft, ontstaat er toch weer een vleugje moed om af te maken waar het ooit begon. Ik glimlach en bekijk de vage en vergeelde foto’s van Quelinda en haar toenmalige bemanning. Wat leuk dat de Italiaanse Cristina, de dochter van de eerste eigenaar, ons gevonden heeft en zomaar dit berichtje stuurt. De oude werfbaas die Quelinda in 1991 gebouwd heeft, had ons op Social media gespot en haar getipt. De zonnige zeilfoto’s liegen er niet om. Alles en iedereen straalt! Gaan we het zelf weer durven?
Twee maanden geleden is onze reis abrupt stilgelegd. Dat wat ruim een jaar geleden als een machtig mooi zeilavontuur begon, was na het overlijden van Robin, Pauls broer, niet meer belangrijk. Niets meer. Geen wind meer door de haren, geen koers meer naar een volgend tropisch baaitje. De zin en moed om verder te gaan waren totaal verdwenen.
Paul raakte in een half jaar tijd zijn stamgezin kwijt. Geen vader, geen moeder en geen broer meer. Bam. Ineens alles weg. Er zijn mensen die zeggen dat de echte klap van dit verlies nog wel komt. Ik weet het niet. Ik bewonder zijn veerkracht, zijn relativeringsvermogen en zijn geest die vrijwel onmiddellijk kan berusten in het feit dat géén lijden en er plotsklaps uit verlost zijn, de weg is naar acceptatie van zoiets onwerkelijks en verdrietigs.
Misschien zijn we wel nooit losgekomen.
We wonen nog even bij mam. Op zolder. Het is mijn oude kinderkamer, ingericht als een volwassen B&B voor zo lang als nodig. Het is behelpen denk je misschien, maar het is de beste plek om nu te zijn.
Voordat we op reis gingen, zeiden we tegen elkaar dat we wel zouden zien wanneer we terug naar Nederland zouden komen. Heimwee en gemis kenden we niet zo. Misschien zouden we wel ergens blijven plakken en zelfs gaan wonen. Maar door dit alles merken we hoeveel het betekent om dichtbij herinneringen te blijven, in de oude vertrouwde omgeving bij mensen die om je geven. Sommigen zeggen dat we misschien wel nooit losgekomen zijn. Zou kunnen.
De Italiaanse Cristina vertelt dat ze het moment dat ze Quelinda voor het eerst zag nog heel goed kan herinneren. ‘Che Bella!’ had het toen nog kleine meisje tegen haar ouders geroepen. En omdat ze in Spanje werd gebouwd en nog geen naam had, werd deze uitspraak vertaald naar het Spaanse ‘Que linda’ en samengevoegd. Cristina heeft met haar zusjes vele zomers zeilend doorgebracht. Ze sluit haar berichtje af door ons vele mooie reizen en alle geluk toe te wensen. Ook namens haar ouders. Die wonen intussen op de Canarische eilanden en daar zijn we altijd welkom.
Ons verhaal is nog niet af, ook al is het eng.
Haar enthousiasme brengt me in gedachten terug naar de Caraïbische Zee. Naar een groen en heuvelachtig Grenada. Naar de comfortabele ankerplek in Secret Bay en een koud glas watermeloencider van de West Indies Beer Company. Wat zou dat stiekem weer lekker zijn. Want mogen we er wel weer naar uitkijken? Dan zie ik ons daar samen weer zitten. Samen mijmeren over wat de volgende dag ons brengt. Misschien wel een auto huren om naar het Grand Etang Lake, het meer in een vulkaankrater, te rijden. Of echte chocolade proeven en Plantage Belmont Estate bezoeken. Een rondje snorkelen en een work-out op de SUP. Wie zouden we nog treffen van het drijvende dorp? Kennen we nog zeilers of zijn ze allemaal weer verder op weg naar een volgende bestemming. Naar Bonaire, Curacao of Colombia zoals we zelf voor ogen hadden?
Het zijn fijne gedachtes die de afgelopen paar weken langzaam opkomen. Een teken van ruimte om de toekomst weer met open ogen te kunnen bekijken. Waarin helder wordt dat onze reis, ons verhaal nog niet af is, ook al is het eng. Want wat is het volgende? Fluistert een stemmetje toe. Maar toch, onze tickets zijn geboekt. Op 15 september vliegen we terug naar Grenada. We gaan het doen, die draad weer oppakken.
En Quelinda? Zij is ook bijna klaar om het water weer in te glijden. Eigenlijk zou er een rotklus op ons liggen te wachten. Drie lagen verf afkrabben, schuren en weer aanbrengen in de bloedhitte. Maar dat hebben we wijselijk overgelaten aan de werf, die heel blij is met een extra klus. Het enige wat we nog moeten doen is de ankerlier nakijken, de markering op de ketting schilderen, de romp poetsen, schoonmaken, inrichten, de doorvoer van de dieptemeter vervangen, anodes en zeilen erop zetten en wat niet weet nog meer. Klussen die te overzien zijn toch? Ik zeg, welkom terug.
Alle rechten voorbehouden | Share a Lot